Tuesday, April 14, 2009

Pahit Getirnya Percintaan

Doktor Parsi

...etelah Ni'ma kembali ke rumah, dia merasa sangat sedih dan putus asa. Saat itu usianya baru empat belas tahun, dan di wajahnya belum tumbuh bulu sehelai pun. Dia mengasingkan dirinya dan menangis dan meratap hingga pagi, ketika ayahnya mendatanginya dan berkata:
“Nak, Al-Hajjaj telah menipu kita dan membawa pergi gadis itu, tapi Tuhan selalu memberikan pertolongan setiap saat.”

Tapi kesedihan Ni'ma semakin besar, sehingga dia tidak tahu apa yang dikatakannya atau siapa yang datang menemuinya, dan dia jatuh sakit dan keadaannya memburuk sampai ayahnya putus asa terhadapnya, sebab semua doktor yang datang mengunjunginya berkata, “Tidak ada ubat untuknya kecuali gadis itu.”

Suatu hari, ayahnya mendengar tentang seorang doktor Parsi yang ahli, yang khabarnya sangat menguasai ilmu perubatan, dan ahli perbintangan. Al-Rabi' mengundangnya, dan ketika dia datang, dia menyuruh duduk di sampingnya, melayannya dengan sopan, dan berkata padanya, “Periksalah puteraku.”

Doktor itu berkata kepada Ni'ma, “Hulurkan tanganmu.” Ni'ma menghulurkan tangannya, dan dia meraba sendi-sendinya, menatap wajahnya dan tertawa, sambil berpaling pada Al-Rabi', dia berkata, “Satu-satunya ubat bagi puteramu ada di dalam hatinya.”

Al-Rabi' berkata, “Engkau benar, doktor. Kerahkan seluruh kemampuanmu pada semua segi dalam kes ini dan katakan padaku, tanpa menyembunyikan apa pun dariku.”

Orang Parsi itu berkata, “Dia jatuh cinta pada seorang gadis yang mungkin di Basrah atau Damsyik, dan satu-satunya ubat baginya hanyalah bertemu lagi dengan gadis itu.”

Al-Rabi' berkata, “Jika engkau boleh menyatukan mereka, aku akan memberimu sesuatu yang akan membuatmu sangat senang, dan engkau akan menjalani sepanjang hidupmu dalam kemakmuran dan kebahagiaan.”

Orang Parsi itu berkata, “Ini mudah dan dapat diselesaikan dengan cepat.” Lalu dia kembali pada Ni'ma dan berkata, “Engkau akan sembuh, maka bergembiralah dan rehatlah.” Lalu dia berkata kepada Al-Rabi', “Berikan padaku wang empat ribu dinar,” dan Al-Rabi' mengeluarkan wang itu dan memberikannya pada doktor Parsi itu, yang berkata padanya:
“Aku ingin mengajak puteramu mengadakan perjalanan bersamaku ke Damsyik, dan insya Allah, aku tidak akan kembali dari sana tanpa gadis itu.” Lalu dia berpaling pada Ni'ma dan bertanya padanya, “Siapa namamu?"

Ni'ma menjawab, “Ni'ma.”

Doktor Parsi berkata padanya, “Teguhkan hatimu, dan bergembiralah, dan makan dan minumlah untuk memperkuat dirimu dalam menempuh perjalanan, sebab kita akan berangkat menuju Damsyik hari ini juga.”

Lalu orang Parsi itu mulai mempersiapkan perbekalan yang diperlukan untuk perjalanan, setelah mendapatkan dari ayah Ni'ma wang sebanyak sepuluh ribu dinar, serta kuda-kuda dan unta-unta serta binatang-binatang pembawa beban lain untuk membawa barang-barang.

Ni'ma mengucapkan selamat tinggal pada ayah dan ibunya dan pergi bersama doktor itu menuju Aleppo, tapi mereka tidak mendengar berita tentang Nu'am di sana. Mereka meneruskan perjalanan hingga mereka tiba di Damsyik.

Orang Parsi itu menyewa sebuah kedai, dan setelah menghiasi rak-raknya dengan hiasan-hiasan yang indah dan mahal, dia memenuhinya dengan barang-barang kaca dan kain-kain penutup. Selain itu, dia meletakkan di depannya botol-botol kaca berisi segala macam dan ubat yang dikelilingi cangkir-cangkir kristal dan dengan mengenakan pakaian doktor dia duduk di kedainya dengan alat peneropong bintang di depannya.

Lalu dia mendandani Ni'ma dengan kemeja sutera dan mengikat pinggangnya dengan tali sutera, yang disulam dengan benang emas. Dia menyuruh Ni'ma duduk di hadapannya dan berkata padanya, “Ni'ma, sejak hari ini dan seterusnya, engkau menjadi anak lelakiku. Maka jangan memanggilku dengan nama lain kecuali ayah, dan aku akan memanggilmu anak.”

Ni'ma menjawab, “Aku mendengar dan patuh.”

Ubat Yang Diberkati

Orang-orang Damsyik mula berkumpul di depan kedai orang Parsi itu, menatap keelokan wajah Ni'ma dan keindahan kedai tersebut beserta barang-barang yang dipamerkan di sana, sementara sang doktor berbicara dalam bahasa Parsi dengan Ni'ma, yang juga menjawabnya dengan bahasa Parsi, sebab dia telah mempelajarinya, seperti yang biasanya dilakukan oleh laki-laki dari keluarga-keluarga terkemuka.

Orang Parsi itu menjadi terkenal di kalangan masyarakat Damsyik yang ramai berdatangan kepadanya dan mengubati penyakit-penyakit mereka. Selain itu, mereka membawakan padanya air kencing dari orang yang sakit, dan dia akan memeriksanya dan berkata, “Orang yang air kencingnya seperti ini menderita penyakit ini,” dan orang yang sakit akan berkata, “Ini benar.”

Dia meneruskan praktiknya di kalangan masyarakat Damsyik, yang beramai-ramai mendatanginya hingga kemasyhurannya tersebar ke seluruh kota dan memasuki rumah-rumah kalangan terkemuka. Suatu hari, ketika dia duduk di kedainya, seorang wanita tua mendekatinya, dengan mengenderai seekor keldai, dengan pelana terbuat dari kulit yang dihiasi permata.

Dia berhenti di kedai, dan setelah menarik tali keldainya, berjalan mendekatinya, sambil berkata, “Peganglah tanganku.” Dia memegang tangan wanita tua itu, sementara si wanita turun dari keldainya dan berkata, “Apakah engkau doktor Parsi yang datang dari Irak?”

Dia berkata, “Ya.”

Wanita tua itu berkata, “Aku mempunyai seorang puteri yang sedang sakit,” sambil mengeluarkan sebotol air kencing. Setelah memeriksanya, orang Parsi itu bertanya, “Katakan padaku siapa namanya, agar aku dapat memperhitungkan dan mengetahui saat yang paling tepat untuk memberinya ubat.”

Wanita itu menjawab, “Wahai orang Parsi, namanya adalah Nu'am.”

Ketika dia mendengar nama itu, dia terus menghitung dan menulis di tangannya dan seterusnya berkata padanya, “Aku tidak dapat memberinya ubat apa-apa kecuali jika aku tahu di negeri mana dia dibesarkan, kerana adanya perbezaan iklim, dan berapa umurnya.”

Wanita tua itu berkata, “Dia berumur empat belas tahun, dan dia dibesarkan di kota Kufah.”

Dia bertanya, “Sudah berapa bulan dia berada di negeri ini?"

Wanita itu berkata, “Dia baru beberapa bulan di sini.”

Ketika Ni'ma mendengarnya dan nama gadis itu disebut-sebut, jantungnya berdetak kencang. Orang Parsi itu berkata kepada si wanita tua itu, “Ubat ini dan ini akan sesuai untuknya.”

Wanita tua itu berkata padanya, “Maka berikanlah ubat itu padaku dengan berkah dari Tuhan yang Maha Kuasa,” sambil menyerahkan padanya sepuluh dinar.

Doktor Parsi itu berpaling pada Ni'ma dan memerintahkannya untuk mempersiapkan ubat, sementara wanita tua itu memandangnya dan berseru, “Wahai anak lelaki, engkau kelihatan serupa seperti puteriku. Semoga Tuhan melindungimu!” Lalu dia bertanya pada orang Parsi itu, “Apakah pemuda ini hamba Mamluk atau anak lekakimu?”

Orang Parsi menyahut, “Dia anak lelakiku.” Ni'ma memasukkan ubat kedalam kotak, dan setelah mengambil kertas, menuliskan baris-baris berikut ini: Jika Nu'am memberiku sekilas pandangan,
aku akan tersentuh
Jika ada yang berkata, “Lupakan dia dan kau akan
mendapatkan dua puluh orang yang seperti dia.”
Tapi aku tidak akan pernah melupakannya,
tak akan pernah menemukan yang seperti dia. Lalu Ni'ma menyelipkan kertas itu ke dalam kotak, dan setelah melekatkannya, menuliskan di atas tutupnya tulisan, “Aku Ni'ma Ibn Al-Rabi' dari Kufah”. Lalu dia meletakkan kotak itu di depan si wanita tua yang mengambilnya, dan setelah mengucapkan selamat tinggal pada mereka, pergi ke istana khalifah.

Wanita tua itu terus menjumpai Nu'am, dan setelah meletakkan kotak itu di depannya, berkata, “Wahai Tuan Puteri, telah datang ke kota kita seorang doktor Parsi, dan aku belum pernah bertemu dengan orang yang lebih pandai daripada dia dalam ilmu perubatan.

Ketika aku tunjukkan padanya botol itu dan menyebutkan namamu, dia segera mengetahui penyakitmu dan memberikan ubatnya. Lalu dia memerintahkan puteranya untuk menyiapkan ubat untukmu. Di Damsyik ini tidak ada pemuda yang lebih tampan, lebih menawan, atau lebih indah pakaiannya daripada putera doktor itu, juga tidak ada kedai lain yang menyerupai kedainya.”

Nu'am mengambil kotak itu, dan ketika mendapati nama-nama dari tuan dan ayahnya yang tertulis pada tutupnya, warna kulitnya berubah dan dia berkata pada dirinya sendiri, “Tak diragukan lagi, pemilik kedai ini telah datang untuk mencariku.” Lalu dia berkata kepada si wanita tua, “Gambarkan padaku pemuda ini.”

Wanita tua itu menyahut, “Namanya Ni'ma, dia mengenakan pakaian yang bagus, sangat tampan, dan mempunyai tanda di alis mata kanannya.”

Nu'am berkata, “Berikan ubat itu, dengan rahmat dan bantuan Tuhan yang Maha Kuasa.” Dia mengambil ubat itu dan menelannya, sambil tertawa, seraya berkata, “Ini adalah ubat yang diberkati.”

Lalu dia mencari-cari di dalam kotak, dan menemukan kertas itu. Maka dia membukanya dan membacanya, dan ketika dia memahami maknanya, dia yakin bahawa ianya ditulis oleh tuannya, dan dia merasa sangat senang dan menjadi riang gembira.

Ketika wanita tua itu melihatnya tertawa, dia berkata padanya, “Ini hari yang diberkati,” dan Nu'am menyahut, “Ya. Kini aku ingin makan dan minum.” Maka wanita itu berkata kepada para pelayan istana, “Bawa hidangan dengan makanan-makanan yang lazat untuk tuan puterimu.” Mereka membawakan makanan, dan dia duduk untuk makan.

Pada saat itu, Abd-al-Malik Ibn Marwan masuk, dan ketika dia memandang Nu'am dan melihatnya duduk dan makan, dia merasa senang. Wanita tua itu berkata padanya:
“Wahai Amirul Mukminin, selamat atas kesembuhan hamba paduka. Seorang doktor telah datang ke kota ini dan hamba belum pernah bertemu dengan orang yang lebih pandai dalam ilmu perubatan di banding dirinya. Hamba membawakan Nu'am ubat darinya, dan dia hanya meminumnya sekali dan terus sembuh.”

Khalifah berkata padanya, “Ambil seribu dinar dan gunakan itu untuk menyembuhkannya sepenuhnya.” Lalu dia keluar, merasa gembira melihat kesembuhan Nu'am. Wanita tua itu kembali mendatangi kedai sang doktor dengan wang seribu dinar dan memberikannya padanya, sambil mengatakan bahawa dia adalah wanita utusan khalifah dan menyerahkan padanya kertas yang telah ditulis oleh Nu'am.

Sang doktor menerimanya dan memberikannya kepada Ni'ma, yang ketika dia melihatnya, mengenali tulisan tangan itu dan jatuh pengsan. Ketika dia sedar, dia membuka kertas itu dengan mendapati tulisan di dalamnya yang berbunyi: “Dari gadis hamba korban penipuan yang telah terampas kebahagiaannya, dan dipisahkan dari kekasih hatinya. Suratmu telah sampai paduka, dan telah membuatku gembira dan menyenangkan hatiku.”

Menyamar Sebagai Wanita

Ketika Ni'ma membaca surat dari kekasihnya, dari matanya mengalir air mata, dan wanita tua itu bertanya padanya, “Nak, mengapa kamu menangis? Semoga Tuhan melindungi matamu dari tangisan!"

Orang Parsi itu berkata: “Bagaimana dia tidak akan menangis, sedangkan gadis itu adalah gadis hambanya, dan dia adalah pemilik gadis itu, iaitu Ni'ma Ibn Al-Rabi' dari Kufah. Sesungguhnya, kesembuhan gadis itu tergantung pada kesempatan untuk bertemu dengannya, sebab satu-satunya ubat baginya adalah kecintaannya kepadanya.
“Simpanlah wang seribu dinar itu (dan engkau akan menerima dariku lebih banyak dari ini), dan kasihanilah kami, sebab kami tidak mempunyai cara lain untuk mengatasi keadaan ini kecuali melalui bantuanmu.”

Wanita tua itu bertanya pada Ni'ma, “Apakah engkau benar-benar tuannya?"

Ni'ma menjawab, “Ya.”

Wanita tua itu berkata, “Engkau berkata jujur, sebab dia tak henti-hentinya menyebut-nyebutmu.”

Lalu Ni'ma menceritakan padanya apa yang terjadi dari awal hingga akhir, dan wanita tua itu berkata padanya, “Anak muda, engkau tidak akan bertemu kembali dengannya kecuali melalui pertolonganku.”

Lalu dia menaiki keldainya dan segera kembali ke istana, dan ketika mememui gadis itu, dia memandang wajahnya, tertawa, seraya berkata, “Wahai Puteriku, engkau berhak menangis dan jatuh sakit kerana berpisah dari tuanmu Ni'ma Ibn Al-Rabi' dari Kufah.”

Nu'am berkata, “Selubung telah dibuka, dan kebenaran telah dibukakan kepadamu.”

Wanita tua itu berkata, “Bergembira dan rehatlah, sebab demi Tuhan, aku akan menyatukan kalian, bahkan jika itu harus kutebus dengan nyawaku.” Lalu dia kembali menjumpai Ni'ma dan berkata padanya, “Aku menemui gadis kekasihmu dan mendapati bahawa dia merindukanmu lebih dari pada engkau merindukannya, sebab Amirul Mukminin ingin mengunjunginya, tapi dia menolak bertemu dengannya.”

“Jika engkau mempunyai keteguhan hati dan keberanian, aku akan mengambil risiko dan mempertemukan kalian, dengan menyusun strategi untuk memasukkanmu ke istana khalifah, tempat engkau akan bertemu dengannya, sebab dia tidak boleh keluar.”

Ni'ma berkata, “Semoga Tuhan memberikan pahala kepadamu.” Lalu wanita itu mengucapkan selamat tinggal padanya, “Tuanmu hampir mati kerana cintanya padamu, dan dia ingin bertemu denganmu. Bagaimana pendapatmu?"

Nu'am menjawab, “Aku pun hampir mati kerana cinta dan ingin bertemu dengannya.”

Maka wanita tua itu memasukkan pakaian wanita dan beberapa hiasan serta permata ke dalam sebuah bungkusan, dan ketika menemui Ni'ma dia berkata padanya, “Mari kita ke suatu tempat agar tidak dilihat orang.”

Ni'ma membawanya ke sebuah bilik di belakang kedai, lalu mendandani Ni'ma sebagai seorang gadis, menghiasi wajahnya bedak wangi, menyikat rambutnya, memasang gelang di pergelangan tangannya, dan melengkapinya dengan hiasan-hiasan paling indah yang biasa dikenakan gadis-gadis hingga dia nampak seperti salah seorang perawan syurga.

Ketika dia memandang penampilan pemuda itu, dia berseru:
“Terpujilah Tuhan, Pencipta yang paling baik. Demi Tuhan, engkau adalah gadis yang paling cantik!” Lalu dia berkata padanya, “Berjalanlah dengan bahu kirimu ke depan, dan goyangkan pinggulmu.”

Pemuda itu berjalan di depan wanita tua itu memberikan petunjuk-petunjuk, dan ketika dia menyaksikan bagaimana pemuda itu berjalan layaknya seorang wanita, dia berkata:
“Tunggu sampai aku kembali esok malam dan, insya Allah, aku akan membawamu ke istana. Jika engkau melihat para pangeran dan pelayan, jangan takut, tapi tundukkan kepalamu dan jangan bicara dengan sesiapa pun, sebab akulah yang berbicara untukmu, dan semoga Tuhan memberi kita kemenangan.”

Keesokan harinya, wanita itu datang kepadanya dan membawanya ke istana. Dia masuk ke istana mendahului pemuda itu, dan Ni'ma mengikutinya. Para pengawal hampir sahaja akan menghentikannya tapi wanita tua itu berkata:
“Wahai yang mulia, ini adalah gadis hamba untuk Nu'am, kesayangan khalifah. Berani sekali engkau menghalangnya untuk masuk?” Lalu dia berkata pada Ni'ma, “Masuklah.”

Ni'ma berjalan bersamanya sampai mereka tiba di dekat pintu menuju halaman dalam istana. Wanita tua itu berkata padanya,
“Ni'ma kumpulkan kebulatan tekadmu dan keberanianmu, dan masuklah ke istana.”
“Berbeloklah ke kiri, hitung lima pintu, dan masukilah pintu yang keenam, sebab itulah pintu istana yang dipersiapkan untukmu. Jangan takut, dan jika ada yang mengajakmu berbicara, jangan layani.”

Lalu dia berjalan bersamanya hingga mereka tiba di pintu-pintu itu, tapi pelayan yang ditugaskan untuk mengawal tempat itu bertanya padanya, “Siapakah gadis ini?”

Wanita tua itu menjawab, “Junjungan kita ingin membelinya.” Pelayan itu berkata, “Tak seorang pun boleh masuk tanpa izin Amirul Mukminin. Kembalilah bersamanya, sebab aku tidak membiarkannya masuk. Ini perintahku.”

Wanita tua itu berkata, “Wahai ketua pengawal, pakailah otakmu. Nu'am adalah gadis khalifah, yang menyayanginya dan sangat bahagia melihat kesembuhannya, dan gadis itu ingin membeli hamba ini. Jangan halangi dia untuk masuk, sebab Nu'am mungkin akan mendengarnya dan menjadi marah terhadapmu dan membuatmu kehilangan kepala.”

Lalu dia berkata pada Ni'ma, “Masuklah, jangan peduli pelayan itu, dan jangan katakan pada junjunganmu bahawa dia berusaha menghalangimu masuk.” Ni'ma menundukkan kepalanya dan masuk, tapi bukannya membelok ke kiri, dia membelok ke kanan tanpa sengaja, dan bukannya menghitung lima pintu dan memasuki pintu keenam, dia menghitung enam pintu memasuki pintu ketujuh.

Ketika sudah berada di dalam, dia mendapati dirinya di sebuah tempat yang lantainya dilapisi kain merah dengan tirai-tirai sutera yang dihiasi emas tergantung di dinding. Ada beberapa kayu gaharu, kasturi yang wangi, dan pada hujung ruangan yang ada sebuah sofa yang dilapisi kain merah.

Ni'ma duduk di atas sofa, sambil memikirkan keadaannya, tanpa menyedari apa yang telah ditakdirkan Tuhan untuknya, ketika tiba-tiba saudara perempuan khalifah masuk, diikuti oleh pelayannya.

Ketika dia melihat pemuda itu, dia mengiranya sebagai seorang gadis hamba, dan sambil mendekatinya, dia bertanya, “Siapakah engkau, dan mengapa engkau di sini?"

Ni'ma tidak menjawab, dan wanita itu berkata kepada pelayannya, “Berdirilah di pintu, dan jangan biarkan siapa pun masuk.” Lalu dia mendatangi Ni'ma dan menatap keelokan wajahnya dan berkata, “Gadis muda, katakan padaku siapa dirimu, siapa namamu, dan mengapa engkau ada di sini, sebab aku tidak pernah melihatmu di istana sebelum ini.”

Ketika Ni'ma tidak menjawab, dia menjadi marah, dan ketika meletakkan tangannya di dada Ni'ma, dia mendapatinya tidak ada payudara, dan bemaksud akan melepaskan pakaian luarnya, untuk mengetahui siapa dirinya, tapi Ni'ma itu berkata padanya, “Wahai Tuan Puteri, aku adalah hambamu, dan hamba bergantung pada belas kasihmu; belilah hamba dan lindungi hamba.”

Wanita itu berkata, “Engkau tidak akan dizalimi, tapi siapakah engkau, dan siapa yang membawamu ke dalam bilikku?"

Ni'ma menjawab, “Wahai Puteri, nama hamba Ni'ma Ibn Al-Rabi' dari Kufah, dan hamba telah mempertaruhkan nyawa hamba demi gadis hamba yang bernama Nu'am yang diculik Al-Hajjaj melalui tipu daya dan dibawa ke sini.”

Wanita itu berkata kepadanya lagi, “Engkau tidak akan dizalimi.” Lalu dia memanggil pelayannya dan berkata padanya, “Pergilah ke bilik Nu'am.”

Wanita pelayan tua itu pergi ke bilik Nu'am dan bertanya padanya, “Sudahkah tuanmu mendatangimu?"

Nu'am menjawab, “Belum, demi Tuhan.”

Dia berkata, “Dia mungkin keliru jalan dan memasuki bilik lain.”

Nu'am menjerit, “Tidak ada kekuatan dan kekuasaan kecuali di tangan Tuhan yang Maha Kuasa, Maha Besar! Waktu untuk kami telah ditentukan, dan kami akan binasa.”

Ketika mereka sedang duduk sambil berfikir, pelayan sang puteri masuk, dan setelah memberi hormat pada Nu'am, dia berkata padanya, “Junjungan hamba mengundangmu ke biliknya.”

Nu'am menjawab, “Aku mendengar dan patuh.”

Wanita tua itu berkata kepada Nu'am, “Mungkin tuanmu ada bersama saudara perempuan khalifah, yang berkata padanya, “Inilah tuanmu, sedang duduk bersamaku. Nampaknya dia telah memasuki bilikku tanpa sengaja, tapi insya Allah, kalian tidak akan dizalimi.”

Ketika Nu'am mendengar kata-kata saudara perempuan khalifah, rasa takut hilang, dan dia mendekati tuannya Ni'ma, dan ketika pemuda itu melihatnya, dia bangkit, dan mereka masing-masing saling berpelukan dan jatuh pengsan.
Ketika mereka sedar, saudara perempuan khalifah berkata kepada mereka, “Duduklah di sini sampai aku menemukan jalan keluar dari masalah ini.”

Mereka menyahut, “Kami mendengar dan patuh. Nasib kami ada di tanganmu.”

Wanita itu berkata, “Demi Tuhan, aku tidak ada niat apa-apa kecuali niat baik terhadap kalian.” Lalu dia berkata kepada pelayannya, “Bawakan makanan dan minuman,” dan ketika pelayan itu membawakan makanan dan minuman, mereka makan sampai kenyang. Lalu mereka duduk untuk minum, sambil menggilirkan cangkir keliling, sampai mereka melupakan segala kesedihan. Tapi Ni'ma berkata, “Aku ingin tahu apa yang akan terjadi seterusnya.”

Saudara khalifah bertanya padanya, “Ni'ma apakah engkau mencintai Nu'am?"

Ni'ma menjawab, “Wahai Tuan Puteri, cinta hamba kepadanyalah yang telah mendorong hamba mempertaruhkan nyawa hamba.”

Lalu dia bertanya kepada Nu'am, “Nu'am, apakah engkau mencintai tuanmu Ni'ma?"

Nu'am menjawab, “Wahai Tuan Puteri, cinta hamba kepadanyalah yang membuat jatuh sakit dan menyia-nyiakan tubuh hamba.”

Lalu sang puteri berkata, “Demi Tuhan, kalian saling mencintai, dan semoga tidak ada seorang pun yang memisahkan kalian. Bergembira dan bersenang-senanglah.”

Mereka sangat senang mendengarnya, dan Nu'am meminta sebuah kecapi, dan ketika kecapi dibawakan untuknya, dia memainkannya dan menyanyikan syair-syair yang indah dan menyenangkan.

Lalu dia menyerahkan kecapi kepada tuannya Ni'ma dan berkata, “Bernyanyilah untuk kami,” dan Ni'ma memainkannya dan menyanyikan syair-syair yang indah dan menghibur.

Ketika dia selesai menyanyikan beberapa syair, Nu'am mengisi cangkir dan memberikannya kepada Ni'ma, dan dia meminumnya. Lalu dia mengisi cangkir yang lain dan menyerahkannya kepada saudara perempuan khalifah, yang meminumnya dan menunjukkan kesenangannya.

Pertemuan dengan Khalifah

Mereka terus bernyanyi dan minum bersama dengan alunan merdu suara kecapi, penuh kegembiraan dan keriangan, ketika tiba-tiba Amirul Mukminin masuk. Begitu mereka melihatnya, mereka berdiri dan mencium tanah di depannya.

Ketika lelaki itu memandang Nu'am dan melihatnya memegang kecapi di tangan, dia berkata padanya, “Wahai Nu'am, alhamdulillah, Tuhan telah menyembuhkanmu dari penyakitmu.” Lalu, ketika menatap Ni'ma, yang masih berpakaian wanita, dia bertanya, “Adik, siapakah gadis yang duduk di samping Ni'ma ini?"

Saudara perempuannya menjawab, “Wahai Amirul Mukminin, dia adalah salah seorang selirmu, sahabat dekat Nu'am yang tidak mahu makan atau minum tanpa dia.”

Khalifah berkata, “Demi Tuhan yang Maha Besar, dia sama cantiknya dengan Nu'am. Esok, aku akan memberinya bilik Nu'am dan mengirimkan perabot ke sana dan juga pakaian dan segala sesuatu yang sesuai, sebagai penghormatan kepada Nu'am.”

Lalu saudara perempuan khalifah menyuruh mengambilkan makanan dan meletakkannya di depan khalifah, yang makan dan tetap duduk bersama mereka. Lalu dia mengisi cangkir dan memberi isyarat pada Nu'am agar menyanyi untuknya, Nu'am mengambil kecapi, setelah dia minum dua cangkir, dia menyanyikan syair-syair yang menyentuh perasaan.

Amirul Mukminin sangat senang, dan dia mengisi cangkir yang lain dan setelah memberikannya pada Nu'am, memintanya agar menyanyi lagi. Nu'am meminumnya hingga habis dan menyanyikan syair-syair yang menggembirakan.
Ketika khalifah mendengar syair Nu'am ini, dia berkata padanya, “Nu'am! Betapa indahnya bahasa yang kau ucapkan dan betapa fasihnya engkau!"

Mereka terus bersenang-senang sampai tengah malam, ketika saudara perempuan khalifah berkata, “Wahai Amirul Mukminin, aku ingin menceritakan padamu kisah yang pernah kudengar dari seorang tokoh terkemuka.”

Khalifah bertanya, “Seperti apakah kisah itu?"

Adiknya berkata, “Wahai Amirul Mukminin, konon hiduplah di kota Kufah seorang pemuda bernama Ni'ma Ibn Al-Rabi', dan dia mempunyai seorang gadis hamba yang dicintainya dan yang mencintainya pula.”

“Mereka telah dibesarkan bersama-sama di buaian yang sama, dan ketika mereka mencapai usia remaja, mereka jatuh cinta satu sama lain, tapi kehidupan mendatangkan kemalangan dan memperlakukan mereka dengan tidak adil dan menetapkan mereka untuk berpisah.”

“Sebab beberapa orang yang berhati busuk menipunya agar pergi dari rumah itu dan mencurinya dari sang pemuda, dan orang yang mencuri gadis itu menjualnya pada seorang raja seharga sepuluh ribu dinar. Gadis itu mencintai tuannya sebagaimana tuannya mencintainya.”

“Maka sang pemuda meninggalkan rumahnya dan keluarganya dan pergi mencari kekasihnya. Dia berusaha mencari jalan untuk mendapatkannya kembali, dan mencurahkan seluruh kekuatan dan mempertaruhkan nyawanya, sampai akhirnya dia berhasil.”

“Tapi tidak lama setelah mereka duduk berdua, datanglah raja yang telah membeli gadis itu dari orang yang telah mencurinya, dan dengan tergopoh-gapah raja memerintahkan agar mereka dihukum mati, tanpa mereka diberi kesempatan untuk diadili. Wahai Amirul Mukminin, bagaimana pendapatmu tentang tindakan raja yang tidak adil itu?”

Khalifah menjawab, “Ini adalah kisah yang aneh! Sepatutnya raja boleh mengampuni kerana dia juga boleh menghukum, sebab dia harus mempertimbangkan tiga faktor dalam kes mereka:
“Pertama, bahawa mereka saling mencintai; kedua, bahawa mereka ada di rumahnya dan tergantung pada belas kasihnya; ketiga, bahawa seorang raja harus adil dalam menangani perkara rakyatnya, terutama dalam masalah-masalah ketika dia secara peribadi terlibat. Raja tersebut seharusnya tidak bertindak sebagaimana layaknya seorang raja.”

Saudara perempuannya berkata, “Demi Tuhan di langit dan di bumi, mintalah Nu'am agar bernyanyi, dan dengarkan kata-katanya.”

Dia berkata pada Nu'am, “bernyanyilah untuk kami,” dan gadis itu menyanyikan syair ini dengan irama yang menyentuh hati: Nasib telah berkhianat,
seperti yang biasa dilakukannya,
Menyakiti hati, menghidupkan kesengsaraan
yang mengganggu,
Dan memisahkan sepasang kekasih
setelah mereka
Bersama-sama, dan menyebabkan
air mata mereka mengalir.
Kita bersama, dan hidupku sangat bahagia,
Sebab keberuntungan membuat kita boleh
saling memandang.
Maka kita akan meratapimu dalam kedukaan
kerana kehilanganmu
Dan memerah darah dan air mata,
menangis siang dan malam.

Ketika Amirul Mukminin mendengar ini, dia menjadi sangat senang, dan saudara perempuannya berkata padanya, “Wahai Amirul Mukminin, barangsiapa yang menetapkan hukuman bagi dirinya sendiri, harus melaksanakan dan membuktikan kata-katanya dengan perbuatan, dan engkau telah menetapkan hukuman bagi dirimu sendiri.”

Lalu dia berkata kepada Ni'ma, “Berdirilah, Ni'ma, dan engkau juga Nu'am.” Mereka berdua berdiri, dan saudara perempuan khalifah berkata, “Gadis ini, yang berdiri di hadapanmu, adalah Nu'am yang diculik, yang dicuri oleh Al-Hajjaj Ibn Yusuf Al-Tsaqafi dan diserahkan kepadamu, dengan berbohong dalam surat yang ditulisnya kepadamu, iaitu dengan mengatakan bahawa dia telah membelinya seharga sepuluh ribu dinar.

Pemuda ini pula adalah tuannya, Ni'ma Ibn Al-Rabi'. Aku mohon kepadamu atas nama yang terpuji dari nenek moyangmu yang mulia, supaya mengampuni mereka dan memberikan yang satu pada yang lain sebagai hadiah, agar Tuhan memberimu pahala atas perbuatanmu terhadap mereka, sebab mereka bergantung pada belas kasihmu, dan mereka telah makan dari makananmu dan minum dari minumanmu, dan aku jadi saksi bagi mereka dan memohon kepadamu untuk mengampuni nyawa mereka.”

Khalifah berkata, “Engkau benar; aku telah menetapkan hukuman dan aku tidak pernah menetapkan hukuman tapi kemudian mencabutnya kembali.” Lalu dia bertanya pada Nu'am, “Nu'am, inikah tuanmu?"

Gadis itu menjawab, “Benar, Amirul Mukminin.”

Dia berkata, “Jangan takut apa-apa, sebab aku memberikanmu kepadanya sebagai hadiah dan aku memberikannya kepadamu sebagai hadiah pula.” Lalu dia berkata, “Ni'ma, bagaimana engkau tahu di mana dia berada dan siapa yang membawamu ke tempat ini?"

Ni'ma menjawab, “Wahai Amirul Mukminin, dengarkan cerita hamba, sebab demi nenek moyang paduka, hamba tidak menyembunyikan sesuatu pada diri paduka.” Lalu dia menceritakan pada khalifah semua peristiwa yang telah terjadi padanya, apa yang telah dilakukan doktor Parsi dan wanita pelayan itu dan bagaimana wanita tua itu membawanya masuk ke dalam istananya dan bagaimana dia sindiri salah memasuki pintu.

Khalifah kehairan-hairanan mendengar kisah itu dan berkata, “Bawa menghadapku doktor Parsi itu.” Maka mereka memanggilnya, dan khalifah menjadikannya salah seorang pegawai tinggi, memberinya jubah kehormatan, dan memberinya hadiah yang menarik, sambil berkata, “Barangsiapa datang berkerja dengan baik harus dilantik menjadi pegawai tinggi kami.”

Khalifah juga melayani Ni'ma dan Nu'am dengan ramah, memberi mereka hadiah-hadiah, dan juga pada wanita pelayan itu. Mereka tinggal bersamanya dalam kegembiraan dan kesenangan selama tujuh hari. Lalu Ni'ma meminta izin untuk kembali bersama Nu'am ke Kufah, dan khalifah mengizinkannya. Maka mereka menyiapkan perjalanan mereka, dan Ni'ma bertemu kembali dengan ayah dan ibunya. Mereka bersama-sama menempuh kehidupan yang paling bahagia hingga mereka harus menyerah pada pemisah kerabat dan penghapus kebahagiaan, iaitu maut.

No comments: